Friday, August 26, 2011

::KURANGKAN KETAWA, BYKKAN MENANGIS::

assalamualaikum

1.Tahukah anda ketawa 100 kali bersamaan 15 minit senam berbasikal.ketawadapat meningkatkan kadar jantung dan menggunakan banyak otot dimuka,perut dan diafragma..

2.Selain memulih mood kita,ketawa boleh megurangkan stress,melawan jangkitan dan mengurangkan kesakitan.

3.Peringkat dua hormon-hormon tekanan, kortisol dan epinefrina yang mana menindas sistem imun badan, sebenarnya akan dijatuhkan selepas satu dos ketawa.

4.Ketawa menyebabkan perubahan positif dalam kimia otak dengan melepaskan endorphins , dan ia membawa lebih oksigen ke dalambadan dengan penarikan nafas lebih dalam.

5.Ketawa mengeluarkan kemarahan, ketakutan, kesalahan,kebimbangan dan ketegangan.

6. Ketawa menggalakkan tumpuan pada sikap yang baik daripada sikap yang buruk.

7.antibodi yang paling kuat di badan kite dijumpai di badan apabila kita ketawa sepanjang masa.

di atas adalah fakta mengenai ketawa tp dalam ISLAM hendaklah kita ketawa sedikit sahaja. Bukan bermakna kita tidak boleh ketawa langsung tp memadailah hanya sedikit sahaja. sesungguhnya kemanisan di dunia akan memahitkan kita di akhirat nanti.
Rasulullah SAW bersabda:
"Siapa tertawa semasa mudanya, dia akan menangis semasa tuanya. Siapa tertawa semasa kayanya, dia akan menangis semasa fakirnya. Dan siapa tertawa semasa hidupnya, dia akan menangis semata matinya."
Bukan utk menakut2kan sesiapa tp cikna cuma mengambil peluang utk mengingati sesama kita. cikna suka sgt ketawa sbb da mmg perangai happy go lucky, ceria n chill sokmo :) sampai 1 hari ditegur oleh seorg ustaz. sejak dr hari itu cikna ambil keputusan cuba berubah kurangkan ketawa sebaliknya ketawa akan digantikan dengan senyuman. senyum kan sedekah. bila dah senyum byk2 maka byk la dapat pahala. tambahan pula di bulan Ramadhan lg berganda pahala. happy x dengan apa yg kita dapat? happy kan senyum pahala pom dapat. berganda2 lak tu....

p/s: Ingatlah sesuatu yang manis belum tentu menjamin kebahagiaan di akhirat. sedangkan bila pahit di dunia pasti ALLAH akan membalaskan kemanisan di akhirat nanti. sesungguhnya ubat yg pahit itulah mujarab.. sama2 renungkan. tiada gelak ketawa yg sebaliknya senyuman :D

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...