Friday, December 31, 2010

::KUIH TAHI ITIK::

MZ nak bercerita pasal sejenis kuih tradsional negeri KELANTAN yg namanya agak menjijikkan. Sgt suka gler kat kuih ini. Sgt sedap dan sekarang ni kuih ni muncul pd bulan puasa jek. Dijual dipasar2 ramadhan. Kuih ape ye?? Uols tekala… xdapat? Ermm.. okla. Nama kuih tersebut ialah…..

KUIH TAHI ITIK


ni la ropanya kuih tahi itik. sedap tau

Nama agak menjijikkan tp rasanya mmg sedap. Kuih negeri Kelantan xleh lari dr rasa yg amat manis tp kuih ni xdala manis sgt depend org yg membuatnya. Lgpon sekargkan kempen SATU SUDAH CUKUP. Kalo uols nak try buat MZ ada tempekkan resipi tp MZ belum buat lg tau. Pix pom en. go0le kasi. Kuih tahi itik ini biasanya ada pasangannya iaitu kuih jala mas. Kenapa begitu? Kuih tahi itik menggunakan putih telur sahaja manakala kuih jala mas menggunakan kuning telur.

jala mas


Bahan-bahan kuih tahi itik
10 biji putih telur itik
500ml santan kelapa
500gm gula pasir
100gm tepung pulut
200gm tepung beras

Cara-cara
1. Campurkan kesemua bahan diatas ke dalam kuali.
2. Masak dengan api sederhana dan kacau perlahan-lahan sehingga menjadi pekat dan berketul. Biarkan sejuk dan bolehlah dibentuk mengikut cita rasa sendiri.
♥✿tamat♥✿

4 comments:

AiDa AzRyN said...

uik.. kuw tah itik?=.=

m!sZ zAL!nA said...

aida da pernah try x? sedap tau

faizura rahman said...

wah..dah 2 thn duk kelate, xpernah try pun kuih ni..bace resepi mcm sedap la pulak~ hehe

m!sZ zAL!nA said...

kena try fyez... rugi xtry

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...