Monday, December 20, 2010

::kenapa cheese ada lobang::


n3 ini dibuat disebabkan ingin menjawab persoalan yg diutarakan oleh qasih
beliau bertanya pd MZ "kenapa cheese ada lubang" dlm n3 cheese oh keju
MZ telah meninjau dalam Go0gle. mohla kta baca nape en cheese nim berlobang2 ropanya

Lubang yg terbentuk pd cheese sbnrnya adalah akibat drpd sejenis bakteria yg bernama propionic. bakteria ini juga menyebabkan rasa manis dan lemak pd keju. semasa proses pemeraman en. bakteria ini akan mengeluarkan gas yg akan membentuk gelembung dalam cheese. oleh sebab itu apabila cheese mengeras atau da jd gelembung yg terbentuk kat dalam cheese itulah yg menyebabkan cheese tersebut berlubang. bukan sebab tikus atau ulat yg mengoreknya erk. kalo nak tau lebih lanjut tanyalah en go0gle..

♥✿sekian♥✿

9 comments:

Ieeko. said...

Cheese sedap!

*ee takotnya nak naik bas lg! jom tgk entry ttg bas tuu!

+qAsiH naDiRa+ said...

hehehe~btol apa y awk jawab tu dan kalau nak tau gas yg terhasil adalah gas karbon dioksida.terima kasih kerana menjawab!nice answer!
n__n

m!sZ zAL!nA said...

terpaksa wat researc mencari jawapan utk qasih... kalo qasih xtanya sy sdiri xterpk

kamila said...

singgah sini..

saya sgt suka mozarela cheese letak atas pizza!..

Oh sedapnyeeeeeeee...hihi

m!sZ zAL!nA said...

rumah sy sentiasa ada stock mozarella... letak atas roti pom best

KinosKoko said...

haha..cheese berlobang sedap la ek..kalo yang xde lobang tu pun sedap gak rasa..

m!sZ zAL!nA said...

cheese berlobang cheese spesis emmenthel.. cheese ni berasal dr switzerland.

Aizuddin Hanis said...

nice info...dah lame dh xmkn cheesse..

p/s : ‎( A H 7 ): Cara Meningkatkan Traffic Di Blog Anda

-ArA-NaDeA- said...

owww. barulah tau nape ade lubang.. hehe.. sy suke sheese.. nyumm

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...