Friday, December 17, 2010

::cheese oh keju::

Hallo0o0o0o0

N3 kali ni adalah sesuatu yg berinfomasi sedikit

Sapa suka makan cheese angkat tangan

Wah!! Ramai glak suka makan cheese

MZ xterkecuali suka makan cheese especially bila letak lam sandwich xpom bakar ngan roti pom sedap

Paling suka makan cedar cheese

Pssttt org kata makan cheese nim gomok rosak diet bg yg berdiet

Jom kta kenal nama2 cheese

1. Camembert

Keju lembut dari Perancis ini pertama kali di buat pada abad ke-18 di desa Normandia. Comembert terbuat dari susu lembu, teksturnya sangat lembut dengan warna creamy yellow. Keju ini mengandung lemak antara 45% – 50%. Selain enak atau sebagai table cheese, juga sesuai untuk campuran omelette, isi souffle, pancake atau apple pie.

camembert

2. Ricotta

Keju Ricotta berasal dari Italia. Keju lembut dari susu lembu ini teksturnya sangat lembut atau lembik. Kandungan lemaknya termasuk tinggi, mencapai 65 %. kombinasi rasa yang berminyak dan lazat dengan aroma harum menjadikan terasa sesuai dipadukan dengan aneka masakan pasta Italia seperti Lasagna dan Spaghetti.

ricotta

3. Brie

Brie termasuk kategori soft cheese dari Preancis. Ciri khas keju ini adalah kulit luarnya berwarna putih dan bahagian dalamnya lembut meleleh. Aromanya tajam dan kandungan lemaknya tinggi (45%). Brie sangat sesuai diguna sebagai bahan campuran salad, dimakan dengan buah olive maupun pickle.

brie

4. Cream cheese

Di pasaran kita dapat menemukan dua jenis cream cheese, double cream cheese adalah pilihan pertama dengan kandungan lemak 65% dan cream cheese(45% lemak) pilihan lainnya. Berbeza dengan jenis keju lainya, cream cheese memiliki rasa yang sedikit masam. Umumnya keju ini digunakan pada hidangan penutup, misalnya chesse cake, sebagai isi pie, atau dimakan bersama potongan buah-buahan.

cream cheese

5. Mozzarella

Mozzarella adalah keju Italia yang aslinya berasal dari susu kerbau liar. Keju halus dengan kandungan lemak antara 40 – 50%. Mozzarella akan meleleh ketika dipanggang, sangat sesuai untuk topping pizza maupun campuran fritata.

mozarella

6. Edam

Salah satu keju asal Belanda yang popular. Teksturnya keras dengan aroma menyerupi kacang. Kandungan lemak keju ini sekitar 40%. Yang membezakan dengan keju lain adalah rupanya yang biasa terbungkus lapisan sejenis lilin berwarna merah. Edam sangat sesuai untuk campuran kuih kering seperti aneka cookies atau taburan pada hidangan panggang.


edam

7. Parmesan

Salah satu jenis keju keras dari kota Parma, Italia. Pada umumnya berbentuk silinder dengan warna kuning muda. Teksturnya keras, sesuai untuk keju parut. Aroma Parmesan cukup tajam kerana proses pemeraman yang cukup lama, antara 14 bulan sampai 4 tahun. Keju ini sangat sesuai untuk taburan pizza, sup dan juga aneka pasta. Kandungan lemak keju sekitar 61%.

parmesan

8. Cheddar

Salah satu jenis keju asal Inggris yang paling banyak pengguna di seluruh dunia. Rasanya yang lazat dengan aroma tidak terlalu tajam menjadikan cheddar sesuai digunakan untuk masakan apa saja. Sajian casseroles, soup, isi sandwich dan salad terasa lebih lazat dengan penambahan keju ini. Cheddar mengandung lemak 48% dengan masa pemeraman 9-24 bulan.

cheddar

9. emmenthel

Asal dari keju ini berasal dari Swiss, salah satu keju keras yang cukup popular. Emmenthal memiliki ciri-ciri yg berbeza dengan keju-keju lain, bentuknya unik karana jika dipotong akan terlihat lubang-lubang yang terbentuk selama proses pemeraman. Keju ini banyak disuka kerana cita rasanya lembut dan aromanya yang kaya.


emmenthel



p/s: thanks 2 uncle go0gle for d pix
♥✿sekian♥✿

6 comments:

tomatokering said...

sedap tapi bnyk lemak . tak bape nak elok ka . huhuk
tp suke ! huhu

Zalina Hassan Zamri said...

xkire.. byk lemak ke apa ke janji sodap.. dats y i pom berlemak

+qasih nadira+ said...

tau tak kenapa pada cheese ada lubang2 kat permukaan cheese tersebut?

Zalina Hassan Zamri said...

lubang 2 terbentuk sdiri kot.. xkan ada ulat plak... hihihi

klANA said...

wauu..cheeseee.. buat kek sedap, mkm camtu pon yummyyy!

Zalina Hassan Zamri said...

fana buat nanti hantar kat mz sket erk cheese cake.. slurppppppppppp

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...