Friday, November 11, 2011

:: TALAPIA 3 RASA ::

ASSALAMUALAIKUM

selamat makan tengahari. ermm... dah hampir seminggu asyik ngadap daging jek, kolestrol pom dah bertambah so harini tukar menu. ikan talapia 3 rasa. makan ikan lg bagus dari daging merah. ikan kaya dgn hasil protein dan amat diperlukan oleh tubuh badan utk proses pertumbuhan dan perkembangan seperti berfungsi membina membina tisu, kulit, rambut, kuku, serta otak. bukan bermakna daging tidak mempunyai protein tp protein yg ada pada ikan lebih byk lg disamping jika kita memakan daging merah yg bertambah adalah kolestrol dalam badan. (kalah pakar pemakanan) disamping itu makanan laut juga kaya dgn iodin bg mengelakkan penyakit goiter. macam KEMPEM MAKAN IKAN la plak..

BAHAN-BAHAN

ikan talapia

bawang putih

bawang merah

tomato

cili merah

nenas

cili boh

sos tiram

kicap ikan (nampla)

tepung jagung

kunyit, garam,gula

minyak utk menggoreng

CARA-CARA

ikan talapia dibersihkan. kemudian dilumurkan garam, cili boh, kunyit dan tepung jagung. perap sebentar kemudian goreng sehingga garing. ketepikan. utk kuah: tumis bawang putih, bawang merah dan cili sehingga naik bau. kemudian masukkan nenas, tomato, sos tiram, kicap ikan, gula sedikit. biarkan sejejap dan akhir skali masukkan tepung jagung yang telah dilarutkan dalam air. masak sehingga mendidih. kemudian curahkan kuah 3 rasa td ke atas ikan dan hiaskan dgn daun ketumbar :)

“Cairkan makanan kalian dengan berzikir kepada Allah SWT dan solat, serta janganlah kalian langsung tidur setelah makan, karena dapat membuat hati kalian menjadi keras.”(HR Abu Nu’aim dari Aisyah r.a.)

p/s:alhamdulillah.. syukur dgn apa yg dimakan utk arini

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...