Tuesday, November 1, 2011

:: NIKMAT HUJAN ::

musim tengkujuh tiba lagi. suasana di kota bharu hampir keseluruhan waktu diselubungi mendung dan hujan mencurah2 pada waktu tgh2 malam dan pagi. hujan merupakan satu daripada nikmat ALLAH. Sungguhpun perkara ini sudah diketahui umum namun masih ada lagi insan2 yang mengeluh dan mencela ketika hujan turun.

Firman Allah s.w.t Yang Bermaksud:
"Dialah yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu,sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya yang lain menyuburkan tumbuh-rumbuhan yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembala ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan tersebut tanam-tanaman zaitun,kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda ( kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikir."

(An-Nahl:10- 11)

Subhanallah.. ALLAH MAHA AGUNG dari titisan air itulah turunnya rahmat yang tidak terhingga. titisan kecil mampu menyejukkan tatkala kepanasan, mampu menyuburkan tanaman yang hampir kekeringan, memberi haiwan serta ternakan minuman dan ini merupakan sumber rezeki kita. hujan yang turun membasahi juga seolah2 ingin membersihkan kotoran dosa yang telah dibuat oleh anak cucu ADAM di dunia. oleh itu, jgnlah sekali2 kita mencela hujan. bersyukurlah di atas nikmat dan rahmat yang telah diturunkan melalui hujan.

hujan

p/s: love the smell of rain :)

1 comment:

qaseh tia said...

ingt lg mase dulu duk asrama..nk exam je tadah air hujan pagi.. katanya mujarab tuk otak..ntahla waallahualam..


btw folo u dear..visit back k :)

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...