Friday, June 17, 2011

::KITA PERLU BERUBAH::

assalamualaikum
lama dah rasanya xpost n3 baru
bukan bz sgt tp saje membzkan diri.
ada sesuatu benda yg terlintas di dalam fikiran cikna tatkala sedang bermuhasabah diri

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

satu petikan al-Quran yg cikna rasa perlu ada dalam diri kita jika kita ingin menjadi manusia yg cemerlang dan berjaya dalam dunia dan akhirat. memang benar kita perlu percaya kpd qada dan qadar yg telah ditentukan. tetapi utk meraih KEJAYAAN kita perlu berusaha bukan hanya berdiam diri disebabkan mengikut takdir. KEJAYAAN TIDAK AKAN DATANG BERGOLEK. Mungkin saat ni kita sukar utk menjalani kehidupan disebabkan kesempitan hidup dan jgn hanya menyalahkan takdir sahaja. apa yg patut kita lakukan adalah berusaha.
TP INGAT!!!!
usaha yang dilakukan haruslah disusuli dgn doa. Doa merupakan senjata org muslim. berdoa dalam keadaan rendah diri dan bersungguh2 InsyaALLAH akan didengari olehNYA. lepas berusaha, berdoa seterusnya kita harus bertawakkal samada kejayaan itu bakal milik kita atau tidak. jika bukan milik kita lg mungkin itu bukan rezeki kita atau kita akan bakal mendapat lebih baik lg.
SEGALA2NYA HANYA ALLAH MAHA MENGETAHUI
subhanallah
p/s: utk diri sendiri yg kadang kala tidak terkawal emosi. astargfirullahal a'zim

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...