Saturday, March 19, 2011

::PENCARIAN JODOH::

::ASSALAMUALAIKUM::
tengah2 malam yg sepi dan dingin ni cik nak bercerita pasal jodoh. Sbb tertarik ngan blog seseorg yg mengatakan jodoh dia adik beradik berat (lupa lak blog sape punyer). cik bukan nak persoalkan jodoh berat atau ringan. Cik sendiri pom berat jodoh kot sampai la ni lom kawen lg. (kawan2 dah 2 org anak, cik ada anak tekak jek)
JODOH dalam ISLAM adalah lebih kepada konsep takdir, iaitu hal tersebut telah ditentukan oleh ALLAH sejak zaman azali lagi. Allah telah menciptakan jodoh yg sangat sesuai utk diri seseorang berdasarkan ciri-ciri yg ada padanya.
“laki-laki yang baik adalah untuk perempuan yang baik dan perempuan yang baik adalah untuk laki-laki yang baik (pula) (QS. An Nuur (24): 26).
Cuba berfikir positif kenapa kita masih belum ditemukan dengan jodoh yg sesuai?
Setiap yg berlaku mesti ada hikmah. Dan bg mereka2 yg dah berkahwin 2 jgn ditanya kenapa kami2 masih lg belum berkahwin. bukan kami tidak mempunyai nafsu utk berkahwin tp belum tiba masanya utk kami mendirikan sebuah masjid. DAN jangan lak kata kami xlaku :( cik tgk ramai jek mereka2 yg cantik dan bekerjaya tp xkawen. kenapa??? sbb belum sampai masanya lg. mungkin jodoh mereka di syurga. sapa tau... bukan kita yg menentukannya tp ALLAH swt.
apa yg harus kita lakukan adalah BERIKHTIAR dan TAWAKKAL
“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan.”
pelbagai cara boleh digunakan dalam dunia canggih dan serba moden ini, ada yg menggunakan khidmat e-jodoh (cari jodoh lam internet), guna radio la (suria cinta), ada yang chatting semata2 nak cari jodoh, dalam dunia blog ni pom mungkin, facebo0k dan byk cara lg. namun, semuanya bergantung pada individu samada berani mencuba cara2 ni ataupun x (cik xbrani).
Walaupun siapa sekalipun jodoh kita. berdoalah semoga mendapat jodoh yg mampu membimbing kta ke jalanNYA dan bukan memesongkan kita.
p/s: zikir jodoh ada kat sidebar. sila amalkan yer (cik tempek jek tp xwat =p)

3 comments:

lolitasinta polkapolkie said...

sweets laa sygs !

cik azeya said...

jodoh berat tu cane ?

Zalina Hassan Zamri said...

timbang pakai kilo xD jdoh berat 2 means lamb dapat jodoh atau susah dapat jodoh

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...