Tuesday, September 13, 2011

:: PENTINGNYA SIHAT UTK BLOGGING ::

assalamualaikum
Uols semua sehat x?? ermm... arini cikna jz nak sharing sesuatu utk blogger2 yg mementingkan kesihatan di luar sana. bukan cikna nak jual ubat tp sedikit perkongsian ttg apa yg cikna baru nak cuba. Semua org pasti mementingkan kesihatan, kalo ada duit berjuta2 pom tp diri kita xsehat pastu penyakit plak xleh diubati pasti hidup xsenang dan mendatangkan masalah jugakkan. Apabila tubuh badan xsehat apa pom xleh buat hatta blogging.. benda yg cikna nak kongsi arini adalah KHAL TAMAR atau CUKA KURMA

APA ITU KHAL??

KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar(kurma), epal, anggur, dan tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat, dan akhirnya menjadi KHAL, dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar.

APAKAH KHASIAT DAN KEBAIKAN KHAL?
Terdapat banyak khasiat dan kebaikan khal, antaranya menurunkan gula dalam darah, membuang kolestrol, menurunkan tekanan darah, membantu mengawal metabolisme dalam badan, bertindak sebagai agen pembersih badan dan byk lg. xlarat nak taip.. hehehe...

KHAL KURMA yg dipilih oleh cikna ialah dari keluaran al-qurba. anda boleh mencubanya.. insyaAllah, dengan izinNya segala penyakit akan sembuh. :)

p/s: Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai manusia; iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang. (Hadis riwayat Bukhari)

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...