Friday, January 6, 2012

::KENAPA PERLU HANTARAN TINGGI??::


assalamualaikum
mula2 skali cikna nak korang check pe yg ada kat bawah ni...Hasil Kajian Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung Malaysia :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - ke atas
kat manakah nilai anda setelah anda melihat apa yg tercatat di atas? apakah ini nilai seorang wanita? perlukah wanita dinilai dgn wang ringgit sebegini? kenapa masih ramai yang tak kahwin? kenapa kes2 zina semakin meningkat naik setiap tahun? salah satu sebabnya mungkin berpunca dari perkara di atas. Hantaran kahwin yang terlalu mahal sehinggakan si jejaka takut utk meminang si dara. bayar mahal-mahal belum tentu si dara pandai memasak, belum tentu hafizah al-quran, belum tentu tahu hukum-hakam agama.

"mak, abang Din kerja xtetap lg. Kita xpayah la letak mahal2," kata Ina.
"ko gila ke apa? dah belajar sampai degree xkan nak bg free. Anak Mak Jemah SPM pom RM8K ko tau," balas Mak Kiah.

Mentaliti masyarakat sekarang>>>hantaran kahwin diukur berdasarkan pelajaran. alamatnya tak kahwinlah si dara dengan si jejaka idaman jika si jejaka tak mampu menyediakan hantaran yg ditetapkan. dan apa yg berlaku? penzinaan disebabkan masing-masing sudah tidak tahan gelojak nafsu muda. Kenapa disusahkan urusan perkahwinan itu? Mahar yg tinggi utk apa sebenarnya? GLAMOUR?

"kiah, anak ko berapa blanjanyer?" tanya mak Jemah
"anak aku degree pastu doktorkan mestilah paling komam RM15K," bangganya mak kiah menyatakan harga anaknya.

 Kenapa kita tidak menjadikan agama ISLAM yg dianuti oleh kita sebagai rujukan? Kenapa kita tidak kembali mengingati pesan RASULLULLAH?


"PERKAHWINAN YANG PALING BERKAT ADALAH PALING MUDAH BELANJANYA"
" SESUNGGUHNYA SEMULIA2 PEREMPUAN ITU YANG PALING MUDAH MAHARNYA"
"SEBAIK2 MAHAR ADALAH YANG PALING MUDAH"
"BERILAH MAHAR SEKALIPUN SEBENTUK CINCIN DARI BESI"

Islam agama yg mudah dan tidak akan membebankan penganutnya tetapi kita sendiri yang menyusahkan dan membebankan diri sendiri.


"Saiyidina Umar b. Al-Khattab r.a berkata: jgnlah kamu melampau dalam meletakkan mas kahwin. Sekalipun mereka (perempuan) adalah org yg dipandang tinggi di dunia dan bertaqwa. Org yang paling layak kamu contohi ialah Rasulullah s.aw. Baginda tidak pernah memberi mas kahwin kepada isteri2nya dan meminta mas kahwin utk anak2 perempuannya tidak lebih dari 12 auqiah (480 dirham) ," 
(hadis riwayat oleh 5 org pengarang kitab sunan dan disahihkan oleh TARMIZI) -sumber http://www.faridrashidi.com/




cuba anda bayangkan bila hantaran yg dikenakan mahal dan bakal suami anda tiada cara lain melainkan berhutang dgn bank. sanggupkah anda melihat suami anda menanggung hutang sehingga beranak pinak? mungkin glamer hanya sekejap tp yg terpaksa tanggung mungkin sepanjang hayat. jd xperlulah letak mahal2. apabila sudah menjadi haknya pasti segala harta suami anda akan turut dirasai oleh anda. InsyaALLAH... :) 

p/s: cikna akan sentiasa ingat pesan ust ASIAH. insyaAllah utk bakal suamiku anda tidak akan dibebankan dgn hantaran tinggi. aku terima apa yg dipersembahkan olehmu utkku :)

3 comments:

twinscraftlife said...

Hi! please do visit our blog! we sell purely handmade products such as pouch, earrings, cards et 쇼핑하시면 더 감사합니다~~^^

Unknown said...

Salam,kalau dah sampai RM8000 tak kawin sampai kemati la saya jawabnya,
lainlah kalau tuan blog ni nak bagi potongan harga,esok juga saya gi pinang,hahaha(gurau)

Zalina Hassan Zamri said...

tuan belog dah kasitau dia trima apa sahaja yg diberikan oleh bakal suami... hehehe...

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...