Saturday, April 16, 2016

:: KELEBIHAN DAN MANFAAT CHIA SEED ::

         HO0O0Olllaaaaaaaaaaaaaaaa.... bulan ni bulan kesihatan kot sebab cikna asyik nak buat n3 pasal makanan sihat2 aja... okesz?! kalo artikel sebelum ni dok crita pasal habbatus sauda, arini nak ceghita plak pasal chia seed. apa itu chia seed? chia seeds merupakan tumbuhan semulajadi Meksiko dan Guatemala yang berasal dari tumbuhan Salvia hispanica, yang satu keluarga dengan tumbuhan mint. Biji chia sangat kecil (berukuran kira-kira 1mm saja). Warna bijinya hitam, coklat, dan putih.  Biji chia memiliki kemampuan untuk menyerap cairan antara 9-12 kali ganda dalam 10 minit.
biji chia seed yang dibeli d cosway. mahal sgt 500g RM44.50
    Kat sini juga cikna nak share kelebihan-kelebihan chia seeds ni. kelebihan yang paling menarik sekali adalah membantu mengurangkan berat badan. best wooooooo kalo dpt kuruih. hakhak...
mohler kita intai  kelebihan chia seeds ni.

KELEBIHAN CHIA SEEDS
1 - MEMBANTU MENGURANGKAN BERAT BADAN
- Selepas direndam dalam air, Chia Seeds akan berkembang saiznya sehingga 10 kali ganda dan akan menjadi membran di dalam perut supaya melambatkan proses penyerapan karbohidrat dalam perut. Chia Seeds akan menghasilkan rasa kekenyangan dan membekalkan tenaga badan serta mengelakkan semua kesan sampingan dalam proses perlangsingan.
2 - MENGAWAL PENYAKIT KENCING MANIS
- Keistimewaan Chia Seeds membentukkan gel yang memanjangkan masa penghadaman. Ini baik untuk menstabilkan gula darah serta menggelakkan kenaikan gula darah selepas makan. Ia mempunyai kesan yang tertentu untuk mencegah dan mengawal penyakit kencing manis.
3 - MENGUATKAN FUNGSI JANTUNG
- EPA (Asid Eicosapentaenoic) yang terdapat di dalam Omega-3 memberi kesan yang baik dalam sistem pembersihan saluran darah dan mencegah serangan jantung.
4 - MEMBEKAL TENAGA
- Chia Seeds yang telah menyerap air mempercepatkan proses pencernaan dan penyerapan. Ini akan memudahkan proses organisasi nutrisi untuk penggunaan sel badan. Ia juga dapat mencegahkan dehidrasi dan menyeimbangkan elektrolik dalam badan. Selain daripada itu, ia juga baik untuk wanita mengandung, wanita menyusu bayi, atlet, ahli bina badan dan mereka yang sedang berdiet.
5 - ANTI-PENUAAN
- Omega-3 di dalam Chia Seeds bukan sahaja mengandungi fungsi antioksidan tetapi dapat mempertingkatkan keanjalan kulit dan mengawal wajah agar sentiasa muda.
6 - MEMBANTU MENCEGAH SEMBELIT
- Chia Seeds yang mengandungi selulosa yang tinggi bantu membuangkan toksin dalam badan serta mempertingkatkan metabolisme.

okesz.. stakat ni dulu untuk n3 Chia seeds ni sbb cikna nak p sediakan bahan untuk buat PUDING COKLAT CHIA SEEDS yang dicuri dr blogger FARAH DAFRI.  nanti cikna update ghope puding cikna yer... bye...

p/s: makan yang makanan sihat untuk hidup sihat

3 comments:

Madam N said...

ni ke chia seeds? baru tgk ni 1st time

HeNRieTTa JoSe said...

ok, dah taw apa itu chia seed...haa mahal la plak...kt mna nak cr selain dr cosway yea?

Zalina Hassan Zamri said...

chia seed ada gak kat tesco, aeon... aritu ada tertengok dalam fb dalam group diet akins. diorang kata murah beli kat tesco

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...