Tuesday, March 20, 2012

:: AKU TERIMA NIKAHNYA..... ::

aku terima nikahnya ZALINA HASSAN ZAMRI dengan mas kahwin senaskah al-Quran....
erk!!! bila masa cikna kahwin? sy masih single okai. x_x promote diri sdiri la plak. ok! lets be more serious. isu yg ingin diketengahkan kali ini ialah berkenaan mas kahwin senaskah al-Quran. pertama sekali kita lihat dulu maksud mas kahwin. apa itu mas kahwin?

Mas kahwin (mahar)
Mas kahwin disebut juga sebagai Mahar dalam bahasa Arab adalah satu bentuk pemberian daripada bakal suami kepada bakal isterinya dengan sebab perkahwinan.

Diulang sebanyak enam kali di dalam Surah Al-Baqarah dan Surah An-Nisaa’ dan sekali pada Surah Al-Mumtahanah dengan sebutan yang berbeza antaranya ‘sadaq’bererti kebenaran, ‘nihlah’ pemberian wajib, ‘Atiah’ pemberian, ‘qintaran’ harta yang banyak, ‘faridhah’ maskahwin, ‘Ajrun’ kebaikan, disebut dalam firman Allah SWT yang memberi maksud seperti berikut:

“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian yang halal itu sebagai nikmat yang lazat lagi baik kesudahannya”.[An-Nisaa: 4]

“Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya setelah ia menjadi isteri kamu, maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya dengan sempurna sebagai satu ketetapan yang diwajibkan oleh Allah. Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu suami isteri, sesudah ditetapkan maskahwin itu tentang cara dan kadar pembayarannya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”. [An-Nisaa: 24]

ok. jelaslah di sini bahawa mas kahwin itu adalah pemberian dr sang suami utk si isteri dan ianya adalah wajib. namun, bagaimana pula dengan mas kahwin senaskah al-Quran? al-Quran boleh dijadikan mas kahwin sekiranya si suami TIDAK MEMPUNYAI HARTA utk diberikan kepada isteri maka dibolehkan memberi al-Quran sbg mas kahwin. Tetapi jika tetap ingin menjadikan al-Quran sbg mas kahwin sedangkan si suami mampu memberikan harta kpd si isteri maka mas kahwin al-quran tersebut haruslah diiringi bersama harta lain. 
Rasulullah s.a.w memaklumkan kepada umat Islam bahawa mas kahwin yang paling baik ialah yang terendah. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Bermula yang terbaik perempuan itu iaitu yang terlebih murah mas kahwinnya.”
Sabda Rasulullah s.a.w lagi yang bermaksud:
“Sebesar-besar berkat pernikahan ialah yang paling sedikit mas kahwinnya.”
Bersabda baginda lagi yang bermaksud:
“Setengah daripada berkat perempuan itu iaitu segera dipersuamikan dan segera rahimnya itu kepada beranak dan murah mas kahwinnya.”
 p/s: walau apa pun maharnya tetap ku terima dgn redha dan senang hati.. insyaALLAH

5 comments:

NURUL AMEERA said...

nice follow..meera follow anda :)

Zalina Hassan Zamri said...

Thanks yer meera

Zalina Hassan Zamri said...

Thanks yer meera

925silver said...

Thanks for creating such a wonderful blog.
Cheap Sterling Silver Jewelry

Unknown said...

Artikel bagus gan !!

blog agan sudah saya follow, jika berkenan mohon followback !

http://kdablog-tutor.blogspot.com

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...