Wednesday, December 7, 2011

:: TERIMA KASIH ::

satu hari cikna p kenduri kawan dan cikna park debbie (my car) kat tepi rumah org tp cikna xperasan yg tempat 2 berlumpur sbb dia berumput. lepas kenduri nak gerak jek debbie xleh dah sbb tayar dah sangkut lam lumpur tebal. tekan minyak sampai dah makin dalam tayar terlekat. pada ketika itu terasa sangatlah cuak. Alhamdulillah, ada seorg abang datang dan memberi bantuan. beliau menolak debbie dan terselamatla tayar debbie dari terus terperangkap dalam lumpur.
apa yg hendak cikna sampaikan di sini adalah mengenai DIA yg menghantar pertolongan sewaktu kita susah dan tersempit. mmg benar abang itu yg menolong cikna tp siapa yg menggerakkan hatinya utk menolong cikna? pastinya ALLAH swt. tanpa pertolonganNYA xmungkin cikna ditolong oleh abang tersebut. oleh sbb itu, berterima kasihlah pada pelaku yg menolong kita dan juga berterima kasihlah pada pelaku yg telah menolong kita.
"barangsiapa yg diberikan satu perbuatan kebaikan kpdnya lalu dia membalasnya dengan mengatakan "jazaakallahu khayron (semoga ALLAH membalasmu dgn kebaikan), maka sungguh hal itu sudah mencukupi dalam menyatakan rasa syukurnya"
(HR.At-Tirmidzi (2035), An-Nasaai dalam Al-kubra (6/53), Al-Maqdisi dalam Al-mukhtarah: 4/1321, Ibnu Hibban: 3413, Al-Bazzar dalam musnadnya:7/54. Hadits ini dishahihkan Al-Albani dalam shahih Tirmidzi).

p/s:bila kita berbuat baik pd org insyaALLAH org akan berbuat baik kpd kita.

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...