Saturday, February 18, 2012

:: SABAR TIADA HADNYA ::

 S.A.B.A.R
"sabar sy ada hadnya"
Selalu sgt kita dgr bait2 ayat seperti di atas. betulkah sabar itu ada hadnya? sahabat-sahabat sekalian, tahukah kita pahala bersabar sgtlah byk? bila sabar kita ada hadnya, maka pahala yg kita dapat pon turut terhad. 
Sabar itu sesungguhnya indah....dengan kesabaran menepis segala fitnah, cacian, kedengkian orang yang cuba menjatuhkan maruah kita akan menaikan semangat untuk terus berusaha. Kadangkala rasa sakit itu luar biasa dan ada yang boleh menyebabkan kita berputus asa. Namun kita lihat ketabahan anak kerang itu tadi menjadi contoh bertapa ia sabar menahan kesakitan itu walaupun rasa sakitnya itu amat menghimpit kulitnya.
Sabar itu indah namun kita perlukan iman serta takwa terhadap Allah swt. Tanpa iman dan takwal kepada Allah swt amatlah sukar untuk kita menghadapi ujianya kerana ujian itu datang dalam berbagai bentuk. Ada yang mudah dan ada yang sukar. Namun semuanya menambahkan ilmu untuk kita mengenal dunia untuk mencari makna hidup yang sebenar....kata Allah:

“Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar....Mereka yang sabar itu akan diberi dua kali ganda pahala disebabkan kesabaran mereka....” 
(al-Qashash:54)

Sebenarnya tidak ada yang paling sukar di dalam dunia ini selain bersabar kerana sabar itu merupakan satu kerja yang unik seperti menahan keinginan terhadap sesuatu ataupun apa saja yang kita ingini.

Sabar juga diperlukan jika kita ingin melakukan sesuatu yang sangat penting contohnya bila terjebak ke alam keputusasaan dan fikiran kita sudah buntu. Kita perlu bersabar untuk menyelesaikan setiap masalah itu sehingga selesai.

Dalam soal kemarahan pula, semua orang pernah mengalami kemarahan. ubat yg paling mujarab utk MARAH adalah SABAR. Lihatlah begitu besar manfaat sebuah kesabaran bukan sahaja mampu meredakan sebuah kemarahan malah SABAR juga merupakan ubat bagi segala kesengsaraan dan penderitaan dalam sebuah perjalanan kehidupan. tidak kira apa permasalahan yg berlaku kerana SABAR ITU KESUDAHANNYA ADALAH INDAH.

“Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah.” 

- Hadis riwayat Bukhari
“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) tertimpa musibah.”
 – Hadith riwayat Bukhari 
Dua hadis di atas bg saya sudah cukup utk menerangkan betapa besarnya sifat sabar itu.. 

p/s: sedang memupuk sifat sabar dalam diri :) sabar dalam segala hal

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...