Saturday, March 30, 2013

:: RAHSIA DISEBALIK AIR SEMBAHYANG @ WUDHU' ::

Assalamualaikum
selamat bertengah malam semua. selamat bertahajud juga 
Alhamdulillah ALLAH masih memberikan kita nafas utk bangun ditengah2 malam bertahajud kepadaNYA. 
sahabat sekalian,
ISLAM itu indah, ISLAM mengajar kita tentang kebersihan dan tentang kesucian. Malah kebersihan itu adalah sebahagian dr iman. 

Daripada Abu Malik al-Harith bin Asim RA katanya, telah bersabda Rasulullah SAW: “Bersuci itu separuh daripada iman, ucapan alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah keduanya memenuhi di antara langit dan bumi, sembahyang adalah cahaya, sedekah pula adalah bukti iman, sabar itu sebagai sinaran, al-Quran itu sebagai bukti untukmu (penolongmu jika dilaksanakan perintah-Nya) atau atasmu (membinasakanmu jika diabaikan perintah-Nya) dan setiap manusia berpagi-pagi menjual dirinya sama ada membebaskannya daripada azab atau membinasakannya (dengan maksiat).

maka, wudhu' juga merupakan sebahagian drpd kita bersuci sebelum kita menunaikan solat. Banyak kelebihan berwudhu' yang kita dapat manfaat daripadanya. Berwudhu' xsemestinya semasa kita nak solat sahaja. seeloknya sebelum kita tidur, kita berwudhu' dahulu kerana ia akan mengelakkan kita diganggu dr benda2 yang tak elok. selain itu, ia juga dikatakan dapat menyembuhkan penyakit melalui titik akupuntur. keadaan ini adalah kerana ketika kita berwudhu, kita dalam keadaan melakukan sentuhan, gosokan, tekanan dan usapan terhadap titik2 akupuntur yang berada di badan kita. oleh itu sentiasalah kita berwudhu' kerana ia akan menjadikan kita bersih dan sihat selalu. InsyaALLAH :)

Rasulullah SAW bersabda: “Sewaktu seorang muslim atau mukmin itu berwuduk, lalu ia membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu semua dosa yang dilihat oleh matanya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir. Dikala ia membasuh kedua tangannya, maka terusirlah semua dosa yang tersentuh oleh kedua tangannya bersama air atau bersama-sama dengan titisan air terakhir. Manakala tika ia membasuh kedua kakinya, maka bersihlah semua dosa yang pernah dijalani oleh kakinya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir, sehingga keluar (selesailah) dalam keadaan bersih dari dosa-dosa.” 
                                                                                        (Hr Imam Muslim dari Abu Hurairah).

No comments:

::teruskan membaca n3 lain::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...